Saradnja bosanskih vladara i (heretičke) Crkve bosanske u 13. i 14. vijeku
Razumljivo je naravno da Stepan i Vladislav sve poduzimaju da bi uvjerili nevjernog kneza u čvrstoću svojih obećanja. Zato i dobiva, kako rekosmo, »dve župe u dedinu i u isklad«, Banice i Vrbanu, ali i dva grada Ključ i Kotor.
U tom duhovitom dvojstvu bosanskih vladara u XIII. i XIV. st. leži, po svoj prilici, jedna od tajni njihova uspjeha.
Sudeći, naime, po podacima ove isprave vladari su kod kuće čvrsto stajali uz crkvu bosansku, ali su prema vani, izvan svoje zemlje, uvijek djelovali i nastupali kao katolici.
Oni se ni u kući velikog gosta Radoslava ne odriču svojih svetaca! No, čini nam se da je ono otvoreno katoličko lice bosanskih vladara koje je i otvoreno gledalo katolički i nekatolički svijet oko sebe, bilo isto tako važno kao i ono drugo, hereticima prijazno koje doduše nije išlo tako daleko da predstavnike heretičke crkve zove na svoj dvor, ali je ipak znalo da će uvijek imati uz sebe tu crkvu.
Jer ona ne može biti drugo do bosanska crkva, vladarska, ugledna i nenametljiva, crkva s kojom možeš surađivati bez bojazni da te njezini prelati istjeraju s prijestolja.
I veliki djedovi ove heretičke crkve su dobro znali od početka XIII. st. da položaj koji su stekli pod zaštitom bosanskih vladara nisu mogli imati ni u jednoj drugoj susjednoj zemlji ili državi.
Tako su bosanski vladari bez utjecaja i miješanja i, što je još važnije, suparništva visokih katoličkih prelata (koje su im htjeli nametnuti Arpadovići) rješavali na svom dvoru sami svoje državne poslove, a što je najvažnije, nisu morali dijeliti vlast niti maziti različite biskupe ili opate koji su nerijetko u susjedstvu pokapali vladare ili im bar ogorčavali život.
Stoga se čini da smo ovim prevažnim podacima Stepanove i Vladislavove isprave izdane »na Moištri« dobili također odgovor na pitanje zašto nikad nije pošlo za rukom »protjerivačima đavola« organizirati posebnu katoličku biskupiju u Bosni i gdje leži jedna od tajni izvanrednog političkog uspjeha domaćih bosanskih vladara u XIII. i XIV. st.
*Moištri (Moštre, Visoko…)
Izvor: NADA KLAIĆ – SREDNJOVJEKOVNA BOSNA, iz poglavlja: Samostalna vladavina Prijezdina sina Stepana I 1290-1314 i njegova sina Stepana II (1314-1353) u svim bosanskim zemljama.
Foto ilustracija: Emir Isović, Bosansko kraljevstvo infografički vodič.
(MiruhBosne)
You might also like
Kalajdžije u Čipulićima
Autor: TEODOR FILIPESKU, Glasnik Zemaljskog muzeja, 01.04.1902 -Ko je u Sarajevu prvi put iz Bašcaršije pošao u Kazandžiluk, tog je sigurno iznenadilo silno lupanje, koje dolazi iz radionica kazandžija, pa ako
Knjiga “Historija Ilira” doprinos naučnim spoznajama o ilirskom periodu
“Historija Ilira” koautora Selmedina Mesihovića i Amre Šačić izašla je nedavno iz štampe, predstavljajući značajan doprinos shvatanju najstarije historije naroda s ovdašnjih prostora te upotpunjujući dosadašnje naučno znanje novim spoznajama.
Hajka na „ljiljane“ u RS dio je plana za osporavanje i rušenje države Bosne i Hercegovine
Zamjene teza, na koje su svi gotovo nasjeli, da je državna zastava međunarodno priznate i nezavisne Republike Bosne i Hercegovine sa ljiljanima navodno „ratna zastava Armije RBiH“ posljednjih mjeseci služi