Monumentalna knjiga Diane Darke tvrdi da je svijet graditeljstva u srednjovjekovnoj Evropi uključivao značajan doprinos muslimana
U Walesu u XII vijeku, vitez koji se vraćao iz krstaških ratova vratio se kući u pratnji palestinskog zidara.
Lokalno stanovništvo naziva ga Lalys, što je pogrešan izgovor za “al-Aziz”, a zaslužan je za izgradnju brojnih manastira, dvoraca i crkava, uključujući opatiju Neath u južnom Walesu, danas najimpresivniju monašku ruševinu u zemlji.
Ranije, u jedanaestom vijeku, još jedan palestinski zidar, poznat kao “Ulmar”, pomogao je u izgradnji veličanstvenog Zapadnog fronta u Castle Acre Priory u južnoengleskoj Norfolku.
Ovi slučajevi ljudi sa Levanta koji pomažu u izgradnji spomenika koji bi postali sastavni dio britanske arhitektonske baštine nisu izuzetni, smatra autorka Diana Darke.
Ona u svojoj monumentalnoj novoj knjizi Islamesque (2024.) tvrdi da su u ranosrednjovjekovnoj Evropi svijetom građevinskog i dekorativnog zanata “dominirali muslimani”.
Tvrdnja bi mogla zvučati apsurdno i nevjerojatno s obzirom na tekuće ocrnjivanje muslimana u Evropi kao vanzemaljskog implantata, ali ona daje dobar argument.
Njena ranija knjiga Stealing from the Saracens (2020) otkrila je da su mnoga evropska arhitektonska remek-djela bila pod jakim utjecajem islamske arhitekture, u kojoj se “islamski” odnosi na “kulturu zemalja kojima upravljaju muslimanski vladari”.
Njeno novo djelo je još eksplozivnije u svojim tvrdnjama.
Dark daje forenzičke detalje kako bi dokazala da je srednjovjekovni arhitektonski stil poznat kao romanika imao islamsku inspiraciju.
Ona pokazuje da su mnoga romanička remek-djela širom kontinenta zapravo izgradili Arapi i muslimani.
Zanimljivo je da arhitektonski zapisi ukazuju na postojanje muslimanskih zajednica širom srednjovjekovne Evrope.
Ove zajednice su „uspjele, njihove vještine su bile veoma tražene, kao dobro plaćeni i poštovani članovi društva“.
Darke je eksplicitna o značaju svog rada i njegovoj relevantnosti za savremenu politiku.
“U današnjem svijetu sužavanja horizonata i uskih nacionalizama,” piše ona, “važnije je razumjeti koliko su svjetske kulture blisko isprepletene.”
Ovo je posebno slučaj s obzirom na „podvodne struje islamofobije koje su previše rasprostranjene širom Evrope“, tvrdi ona.
Svakako, svaka stranica islama bila bi izvor nelagode za evropsku krajnju desnicu, čije političke stranke, tvrdi Darke, moraju shvatiti da je “sama njihova civilizacija izgrađena na superiornoj vještini imigranata”.
Priliv arapskih zanatlija
Romanika, izuzetno važan arhitektonski stil koji je utro put gotici, pojavio se između 1000. i 1250. godine u više evropskih zemalja.
Karakteriziran je inovativnim tehnikama svodova, ukrasnim okvirima, slijepim arkadama i skulpturama fantastičnih zvijeri, bio je to „prvi panevropski arhitektonski stil od carske rimske arhitekture“.
Izraz romanika znači “na način Rimljana”, ali Darke tvrdi da bi romanski jezik bolje mogao biti shvaćen kao “islamski”.
Njena teza je uvjerljiva, u očima ove autorice.
Kako je kršćanska Evropa postajala bogatija, a crkva i plemstvo imali više novca za skupe građevinske projekte, došlo je do priliva visokokvalifikovanih arapskih zanatlija, umjetnika, kipara i majstora graditelja na kontinent.
Oni su jednostavno bili najbolji u poslu i prilično spremni da rade za krišćanske majstore.
Poznato je da se Sicilija, kojom su stoljećima vladali arapski muslimani, a potom i Normani, može pohvaliti izvanrednim naslijeđem srednjovjekovne arapsko-normanske arhitekture.
Darke, međutim, objašnjava da je Sicilija bila i “odskočna daska, koja je omogućila ovim talentovanim muslimanskim zanatlijama da uđu u Evropu i rade na projektima visokog nivoa”.
Islamika je posvuda u kontinentalnoj Italiji. Zamislite Krivi toranj u Pizi (1173) sa svojom intrinzičnom geometrijom, stupovima i ukrasima, koji „nose obilježja tipične elegantne islamske estetike“. Znak arapskog uticaja.
Zatim je tu bila Španija, gdje je dobro poznat antimuslimanski progon Rekonkviste i inkvizicije.
Manje shvaćeno je da je postojao izuzetan stepen koegzistencije u mnogim regijama, posebno u Aragonu, Navari i Valensiji.
Tamošnji muslimani su često bili imućni i prestižni, i smatrani su „legitimnom i trajnom karakteristikom“ društva.
Islamesque u zapadnoj Evropi
Najintrigantnija poglavlja knjige su ona koja se bave Njemačkom, Francuskom i Britanskim ostrvima, gdje se uticaj islamske arhitekture najmanje razumije.
U svakoj zemlji Darke istražuje bezbroj studija slučaja. Na primjer, jedan od četiri preživjela srednjovjekovna oslikana drvena stropa u Evropi nalazi se u crkvi Svetog Mihaela u Hildesheimu, u sjevernoj Njemačkoj.
Mnoge karakteristike su očigledno islamske inspiracije.
U Francuskoj je engleski kralj Ričard Lavljeg Srca zapošljavao arapske građevinare, tako da grad Les Andelys na Seni još uvijek ima izrazite “islamske odjeke”.
Ovo uključuje kuće sa više lukova i „zavojitih uskih ulica koje bacaju hlad i daju privatnost“.
U Francuskoj ima još mnogo primjera. Katedrala Le Puy u Auvergneu , sa svojim crno-bijelim lukovima i fasadama, “toliko je pod uticajem islamske arhitekture da je čak i Francuzi priznaju”.
Arapski izraz “Al-mulk lillah” (Suverenitet pripada Bogu) ispisan je na njegovim vratima, što ostavlja malo mjesta sumnji.
Normani su centralni u cijeloj priči, jer su naučili islamski stil na Siciliji, Italiji i Španiji. Široko su koristili lukove i arkade koji se ukrštaju, kao i geometrijske šare i cik-cak, koji su ranije bili nepoznati u evropskoj arhitekturi.
“Svaka normanska crkva i katedrala na Britanskim ostrvima”, kao i mnoge druge građevine, dokaz su islamskog utjecaja, tvrdi Darke.
Tako saznajemo da je Castle Rising (1138.) u Norfolku „po uzoru na islamske palate za uživanje-kuće za lov“.
Tauer Londonskog tornja, sagrađen pod Viljemom Osvajačom 1078. godine, pokazuje jasan islamski uticaj u svojim zasvođenim prozorima.
Bristolsku katedralu iz dvanaestog vijeka osnovao je anglosaksonski trgovac i ima unutrašnjost bogato ukrašenu cik-cak.
Darke zaključuje da najbolji dostupni dokazi sugeriraju da su ga mogli izgraditi samo Arapi.
Ista je priča i sa više drugih katedrala, poput Salisburyja, izgrađenih vijekovima kasnije, početkom četrnaestog vijeka.
Darke ispituje arapske brojeve urezane u drvene grede krova.
“Iznenadna istovremena pojava fantastičnih zvijeri, arabeska i geometrijskih uzoraka u takozvanim romaničkim građevinama širom Engleske u ovo vrijeme,” piše Darke, “jasno ukazuje na arapske Fatimidske utjecaje koje su stekli Normani na Siciliji.”
Turisti koji svakog vikenda hrle u Durhamsku katedralu na sjeveru Engleske naći će je prepunu čudesnih skulptura od lišća, čudnih lica i fantastičnih stvorenja.
Napravili su ih između 1093. i 1133. muslimanski zidari, koje je zarobio normanski vitez krstaš na Bliskom istoku.
Seoska crkva u Kilpecku u Herefordshireu također je ukrašena fantastičnim stvorenjima, uključujući “neku vrstu križanja zmija i zmajeva”.
Oni nose jasan otisak fatimidskog stila, jer nisu duhovno fokusirani ukrasi, već više kao „omaž prirodi“.
Čak i oni kojima je historija arhitekture dosadna vjerovatno će biti oduševljeni mnogim otkrićima autorice.
Islamesque je zapanjujuće dostignuće i veoma značajno djelo.
Osvjetljavajući zaboravljenu historiju muslimana u srednjovjekovnoj Evropi, te njihova dostignuća i naslijeđe, Darke ukazuje na novi način razmišljanja o često omalovažavanom muslimanskom prisustvu na današnjem kontinentu.
Slika iz renesansnog doba na koricama knjige prikazuje Svetog Benedikta sa pratnjom monaha i smeđeputih (često arapskih ili afričkih) zanatlija koji grade manastire, naizgled arapske ili afričke.
“Prije pet stotina godina, čini se, nije bilo pokušaja da se prikriju identiteti zanatlija.” piše Darke.
Sada je, napominje Darke, u toku kampanja da se Evropa udalji od njenog “muslimanskog naslijeđa”.
Prodavnice suvenira u srednjovjekovnim turističkim središtima, posebno u Francuskoj ili Španiji, prodaju materijale koji prikazuju gotovo samo srednjovjekovne figure evropskog izgleda, za koje ona kaže da je iskrivljenje historije.
Očigledno je potrebna promjena.
Islamesque bi mogla biti knjiga koja bi dovela do toga.
(Middle East Eye/MiruhBosne)