Iz srednjovjekovne bosanske i balkanske historije…

Iz srednjovjekovne bosanske i balkanske historije…

.. Dok je osmanlijska sila koncentrično i jedinstveno postupala, dotlen su hrišćanski narodi samo od slučaja do slučaja solidarno bili udruženi. U jednu ruku vidimo mađarske, njemačke, srpske, hrvatske, bosanske, albanaške, italijanske, poljačke, grčke i vlaške porodice u tijesnu srodstvu, koje ne remeti razlika rimskog, pravoslavnog pa i patarenskog vjerozakona, koje se unatoč nacionalnim i državnim protivnostima ipak oživotvorilo.

U drugu ruku pak trebalo je samo mala povoda i ovaj bi se konglomerat namah raspao u svoje stihije. Imade porodičnih razmirica i u domu Osmanovu, ali u njemu najposlije svakad pobjeđuje osnovno načelo turske politike, osvajački rat, ekspanzivnost. No amo spadahu još i druge pobude.

Već su nekoliki, osobito noviji pisci uputili na to, da solidarnost Hrišćana protiv Muhamedovaca prije turskog osvojenja cijelog balkanskog poluostrva nije bila onakva, kako bi se po ratovima i ustancima i po docnije razbuđenom narodnom osjećanju mogla zamisliti. Prije nego što je sultan osvojio Carigrad, nijesu Hrišćani gledali u njemu dindušmanina svojega, on je balkanskim vladarima bio dragocjen saveznik u njihovim razmiricama.

Često bi bivalo, da bi se otomanski neprijatelj na svoju štetu omalovažavao. Istom kad se uvidjelo, da muslomanstvo sa svojom discipliniranom moralnom silom, i turska vojska sa svojom jedinstvenom snagom sistematično prodiru i sve razoravaju istom onda je nastupila reakcija, istom onda prodr’o je papa sa svojom devizom: Rat krsta protiv polumjeseca. Ali onda već dockan bješe, jer se otomanska sila brzo bješe prilagodila evropskoj državnoj sistemi, te postala činilac u evropskoj politici, sa kojom je svaka sila računati morala.

Znameniti boj na Kosovu 1389. godine smatra se vazda kao međašni kamen srpskog državnog života. To prvo nije istina, a drugo je nepravo. Nije istina s toga, što se srpska despotovina do 1459. održala, a potpuno upropašćenje srpskog narodnog življa pošlo je za rukom istom poslije pada Biograda (1521.); drugo je nepravo s toga, što se čini krivo Stefanu Lazareviću i Đurađu Brankoviću, jer obojica vrše sa svijem znamenitu ulogu u historiji balkanskog poluostrva.

Pa šta vidimo poslije boja na Kosovu, biva neutolimu mržnju propale dinastije i srpskog naroda?

Vidimo, da kći Lazareva, poginulog vladara, Mileva (Olivera) dolazi u harem sultana Bajazida, a 13 godina poslije ove znamenite propasti bore se srpski četnici najjunačnije u boju kod Angore (1402.) za sultana, za sina upropastitelja srpske nezavisnosti.

I Đurađ Branković, nasljednik Stefana Lazarevića, pristaje također uz tadašnje prilike, i njegova mila kći Mara dolazi u harem sultana Murata II.

S jedne strane nevoljan položaj, s druge tada prirodna državna premoć Osmanlija prisiliše balkanske vladaoce, da se prilagode kadru turske politike. Đurađ Branković pokušavao je začudnom gipkošću, da se održi prema turskoj nadmoći, ali je zapao u nezgodan položaj naspram susjedne Ugarske, koja tada vojnički i državno prevlađivaše, pošto se srodio i svezao s onom strankom, koja je stojala na ratnoj nozi sa častoljubivim domom Janka Hunyadyja. A Janko Hunyady imađaše javno mnijenje i većinu naroda za sobom; on je predstavljao hrišćansko junaštvo, dočim je Đurađ prema svojemu položaju oportunista bio.

Želja nam je, da u nekoliko rasvijetlimo ovu epoku, u kojoj ugarska, bosanska, srpska, vlaška i osmanlijska historija stoje u tako tijesnom međusobnom dodiru

(Iz teksta ‘Prilozi k objašnjenju izvora bosanske historije’ – LJ. THALLOCZY, GLASNIK ZEMALJSKOG MUZEJA, 01. 04. 1893.)

(MiruhBosne)

Previous Stručnjaci: Bukva bi mogla biti proglašena bosanskim brendom
Next VIDEO / Tunel Karaula od utorka u prometu: skraćuje put između Sarajeva i Tuzle

You might also like

KULTURA I UMJETNOST

Kako je gest Dejana Bošnjaka postao hit vijest iz Trebinja

Mnogi od starih objekata, unutar zidova, vijekovima su čuvali knjige, svjedoke vremena… Piše: Edina Kamenica Da za Bosnu i Hercegovinu, i regiju uopće, možda ipak dolaze bolji dani, svjedoči prošlonedjeljna

HISTORIJA

Stari grad Visoki prvi put službeno spoment prije 660 godina

Stari grad Visoki, ispod kojeg arheolog Semir Osmanagić danas traga za najvećim i najstarijih piramidama u svijetu, prvi put se spominje prije 660 godina u službenim spisima. 1. septembra 1355.

HISTORIJA

JUNAK ODBRANE NOVOG PAZARA: Šaban Poluža (1871-1945)

– Poluža je sa svojom brigadom otišao u Novi Pazar da brani Bošnjake od napada četnika koji su u to vrijeme činili velike represalije, pljačke, ubistva i paljevine imovine Bošnjaka. Tamo